Media Influence

Moulding the Australian Mind: The Jewish role in the Australian Media Landscape


Jews control the media — so goes the classic anti-Semitic ‘canard.’ Inquiries into the extent of Jewish influence over the streams of information that make up so much of our daily life are among the most studied aspects of the Jewish Question and it’s not hard to see why. In the age of mass democracy, the media has delivered the rich and the powerful an historically unprecedented mechanism to mould the minds of the general public and direct the political currents of society. Revolutionary and subversive new ideas can be broadcast wide and far, editorial decisions can determine the boundaries of the Overton window, critical perspectives can be silenced, and the thought-makers of the day set the overall tenor of discourse.

Western liberal democracies have always been averse to the bequeathing of this power to the government and the resulting predominance of wealthy private actors, each with their own ideological predispositions, was the necessary price to pay to avoid a state media monopoly. In times past, such arrangements could be begrudgingly accepted within homogenous nations, confident that even across sharp political divides the basic notion of the ethnic preservation of one’s homeland would remain uncontested. However, with the advent of multiculturalism and multiracialism, where competing ethnic groups clash on even the most fundamental principles of society, media outlets can now be fashioned into instruments of covert ethnic warfare.

Much has been written on this topic within the United States and undoubtedly many readers of The Occidental Observer are familiar with the graphs documenting US media ownership colour-coded by ethnicity that regularly circulate on the internet — and make an appearance with famous rappers. The basic line of argument is as follows: Jewish dominance over the American media results in the consolidation of Jewish power and the promotion of anti-White narratives. The ills of the world, as communicated by the Jewish intelligentsia at newspapers and television networks, are racialism, bigotry and exclusion, and the path to a brighter future is paved with diversity, open borders and tolerance. But what of the far reaches of the American empire? How true is the so-called canard in Australia?

In surveying the Australian media landscape, I am guided by two simple queries. Firstly, how much do Jews influence the media within Australia, and secondly, to what degree does this influence have an impact on political discourse. Focusing on ownership, the editorial gatekeepers and the media trailblazers, I seek to gain a balanced understanding of the state of the Australian media in 2024. Each section investigates the various constituent elements of information communication that make up what we broadly define as ‘the media’ — newspapers, television, radio, publishing etc. — and my review covers only those that are owned and operated in Australia, and are geared exclusively towards the Australian audience.

This therefore rules out foreign-based newspapers that have a presence in Australia such as The Guardian Australia and Spectator Australia, or overseas media companies like Netflix, which operates an office in Sydney for running local content. I have excluded media that is deliberately positioned towards a single ethnic group or is otherwise inaccessible by the majority of Australians, for example Jewish paper The Australian Jewish News, or the contingent of Chinese-language newspapers that operate in the country. Finally, I have restricted my analysis to ‘mass media’ — that is, media that is able and intended to reach a wide audience — as well as ruled out media outlets that cannot reasonably be described as political in character. One may well find a knitting magazine that has a Jewish owner, but it would be far-fetched to claim that pages of instructions for woollen socks and baby bonnets will be able to impart any kind of political influence in Australia.


Our survey starts out with the most traditional form of information delivery, the newspaper. As is the case around the world, Australian newspapers are in a period of significant decline. Their physical circulations are minuscule compared to what they once were and online content is increasingly hidden behind paywalls. Nevertheless, the newspaper still remains the prestige institution for the dissemination of news and opinion, and the putting of ink to paper will always have longevity over a television broadcast or a social media post.

The Australian newspaper industry of the 20th century was the domain of a handful of press barons, almost all of Anglo-Saxon extraction. The major names are the Fairfax dynasty, founded by English-born journalist John Fairfax in the mid-19th century, notably owning the oldest extant newspaper in Australia, The Sydney Morning Herald; The Syme family in Melbourne who stewarded The Age until a later Fairfax takeover; The Norton family with their nation-wide sensationalist tabloids Truth; and the Packer family, whose newspaper, publishing and television holdings spanned four generations.

Australia’s historically minuscule Jewish population as well as the established nature of local newspapers from a time before the era of mass Jewish migration after the Second World War left little opportunity for strong Jewish ownership within this industry. Australia has no equivalent to the Sulzberger family at the New York Times or the Meyer family at the Washington Post. Historical Jewish ownership of Australian newspapers is limited to the periphery of the industry, owners of singular newspaper operations that never grew into a sprawling media empire. Thedore Fink owned and chaired the Herald and Weekly Times in Melbourne during the early half of the 20th century, the dominant newspaper in the city at the time. John Davies, a Jewish convict, founded The Mercury newspaper in the small state of Tasmania which remained in the family for almost 150 years, and Maurice Brodzky founded Table Talk, an infamous muckraking journal popular during the financial crash of the 1890s.

Today most newspapers fall under the ownership of larger media conglomerates, publicly traded companies whose shareholders need not even be Australian. Modern Jewish influence at the major papers comes primarily in the form of prominent editors and contributors, or in the occasional director or board member at a parent company. The list of Jewish journalists and editors that have made their mark over the years is too large to reasonably detail in this essay, only the more prominent individuals are worth mentioning. Michael Gawenda edited The Age from 1997–2004, Cyril Pearl edited a number of Murdoch and Packer papers during the 50s and 60s and George Munster edited the fortnightly journals Nation and Nation Review from 1958-1978.

An exception to the relative dearth of modern Jewish newspaper ownership is found in the case of Australian Community Media, which owns most of the regional newspapers in Australia and the newspaper of the nation’s capital, The Canberra Times. In 2019, ACM was sold off by its prior owners and Alex Waislitz, an investment manager and member of the Pratt Family (Australia’s richest Jewish family) purchased a 50 percent stake.



Television was first launched in Australia in 1956 with a single governmental broadcaster, the Australian Broadcasting Corporation (ABC), and a commercial broadcaster (TCN-9) founded by press baron Frank Packer. Free-to-Air[1] television is now comprised of the two government-funded and operated broadcasters — the ABC and its multicultural broadcasting twin the Special Broadcasting Service (SBS) — alongside the three commercial networks; Channel 9 (current day TCN-9), Channel 7 and Network 10. Prior to the transition to digital television in the late 2000s, these five broadcasters corresponded to the five television channels available to the general public via analog broadcasting, with cable television having a very small market share. Thereafter, each broadcaster began steadily introducing additional digital channels to their schedule, the tally now standing at more than twenty-five separate television channels in Australia.

In theory, control of the ABC is in the hands of the Australian public. The taxpayer funds its operation, and the elected government of the day exercises legislative power via the Australian Broadcasting Corporation Act 1983 and appoints the ABC board, comprising 5-7 directors plus a managing director. The ABC board is responsible for the operation of its television (and radio) assets, and a strong Jewish presence has been evident on the board over the past three decades. At a high-point in 2009, Jews made up three of the board members: Maurice Newman, who served as chairman from 2006-2011 (also former Chairman of the Australian Securities Exchange), and two banking executives, Steven Skala and Cheryl Bart. Other Jews who have occupied the board are left-wing activist James Spigelman, chairman from 2012-2017, and Ramona Koval, a long-time ABC radio presenter. Indeed from the turn of the century until the retirement of Joe Gersh from the board in 2023, there was a continuous presence of at least two Jews on the ABC board at all times.

In practice, the ABC has been afflicted with much of the same ‘march through the institutions’ seen throughout the West. Even a conservative government hostile to the ABC appears impotent to prevent a left-wing bias in the lower management levels, as occurred during the late 1990s when the ABC board was stacked in vain with conservative allies. During the 1960s and 1970s, Marxist journalist Allan Ashbolt began the institutional capture of the ABC at the staff level, promoting ‘free speech’ and democratic reform, and he built a cadre of young dedicated leftists within his department who would come to dominate the direction of radio and television programming over the coming years.

According to McAdam, the source of many of the radical ideas Ashbolt would launder through ABC programs was his connection to the Washington-based Institute of Policy Studies, founded in 1963 by Jews Marcus Raskin and Richard Barnet,[2] and Jews make up a handful of his prominent protégés.  Jewish journalists, producers and content creators who have made their mark at the ABC are again too numerous to list out in full. Daryl Karp was head of ABC Factual Programs from 1993–2005. Satirist John Safran created various programs for the ABC (and SBS) skewering religious and racial ‘extremism’, and Andrew Denton’s production company Zapruder’s Other Films has delivered a steady stream of non-fiction content for the ABC for the last two decades, including launching the television career of political satire group The Chaser. Working Dog Productions, co-founded by Michael Hirsch, has also contributed numerous popular comedy and political satire shows, notably Frontline and the now iconic Australian film The Castle (1997), a comedic exploration of land rights in Australia after the Mabo decision.[3]

Neither Channel 9 nor 7 display any significant degree of Jewish leadership or ownership. As of 2024, both networks are owned by publicly traded companies with controlling shares held by individual gentile shareholders or local investment funds. Channel 9 remained within the Packer family for many years under Frank Packer’s son Kerry and grandson James. James Packer became known for his curious “obsession with the Jewish state” and close ties to Benjamin Netanyahu[4], allegedly attempting to convert to Judaism. Since 2010, ownership of the network has been separated from the Packer family with the majority shareholder now Bruce Gordon, a long-time associate of Kerry Packer and a former Hollywood executive who spent 35 years on the board of Paramount Studios. Channel 7 was historically associated with the Fairfax empire and other than a brief period of joint ownership with Jewish private equity firm Kohlberg Kravis Roberts, West Australian businessman Kerry Stokes has been the controlling force at the network since the 1990s.

As with newspapers, Jewish influences at these two networks are felt more on the producer level, for example Gerald Stone, founder of the Australian edition of the current affairs program 60 Minutes in 1979. In its day a ratings juggernaut for Channel 9, and the most influential current affairs program on a commercial broadcaster, Stone nurtured a generation of the most popular political reporters in the country. Born to Russian-Jewish parents, Stone migrated to Australia in 1962, covering the Vietnam war at The Daily Mirror before migrating to television, first at the ABC (prominently at the flagship currents affairs program This Day Tonight) and thereafter a news director at Channel 9. Later in life, Stone became network head of current affairs for Channel 7 and served on the board of directors of the SBS from 2000 until 2010 (deputy chairman from 2005), rounding out a career at almost every television station in the country.

Since its founding in the 1960s, ownership of Network 10, the third and final station to be given a broadcasting license — and the most financially unstable — has bounded across different owners. Jewish interests in this ownership mix have predominated since the 1980s. Property developer and founder of the Westfield shopping centre empire Frank Lowy briefly owned the network from 1986-1988 and CannWest, a Canadian media group owned by Israel Asper, held a controlling interest from 1992-2009. Jewish community leader Isi Leibler also owned a significant share of the network during the 1990s and in 2017 Network 10 was sold to the American media conglomerate CBS (now renamed Paramount) which is still run by members of the Redstone family (Jewish).

Multicultural Broadcasting

As readers would no doubt suspect, Jews have been integral to the founding and modern alignment of Australia’s multicultural broadcaster SBS. Launched in 1978 as a supplement to the ABC, the SBS was designed to counter the forces of assimilation and explicitly promote multicultural values. The bread and butter of the SBS was once world news and its foreign language news services, though in recent years it has expanded well beyond these confines into more commercial ventures through a partnership with Canadian media group Vice News.

The origins of the SBS lie in 1975 with the new-left Whitlam government, which set up two ethnic radio stations as part of the newly minted policy of multiculturalism (2EA in Sydney and 3EA in Melbourne). Members of the Ethnic Radio Experiment Committee which oversaw the two stations that later became the SBS included Walter Lippmann. The inaugural chair of the SBS was Russian-Jewish migrant Grisha Sklovsky, who guided the early years of multicultural radio and the launch of multicultural television in 1980. A chemist by trade with seemingly no experience in the TV or radio industry, explaining Sklovsky’s prominent position at the SBS requires an understanding of the war the organised Jewish community had waged against public access radio in the mid-1970s.

Alongside ethnic radio, the Whitlam government had also launched two experimental public access stations, 3ZZ and 3CR, the former being hijacked by multiculturalists and turned into ethnic broadcasting[5]. With no Jewish presence, the results of this experiment began to alarm the Jewish community and threatened to jeopardise the multicultural cause. The unmoderated nature of both stations saw a flourishing of far-left and pro-Palestinian rhetoric, and they became mired in ethnic tensions as ethnic communities (in particular Yugoslavs) used the broadcasting facilities for the airing of longstanding political disagreements. A pressure group led by Isi Leibler was successful in shutting down 3ZZ and censuring 3CR.[6] Once moves were made to formalise ethnic radio, it was clear to the Jewish community that a strong Jewish presence was required to prevent such further hijacking of multicultural broadcasting.

After 1996, the SBS found itself in the crossfire of the Coalition government hostile to its multicultural charter. Whilst failing to shut the network down, by the mid-2000s the SBS had become a politically neutered institution. More and more commercial programmes were replacing LOTE content, and the station was widely mocked for its predictable rotation of World News, Soccer, and racy European films. The saviour of the SBS came in 2009 in the form of Jewish investment banker Joseph Skrzynski who undertook sweeping reforms within the institution. Under Skrzynski’s chairmanship, the SBS secured a large increase in federal funding and was revamped into an aggressive vehicle for promoting diversity and multicultural rhetoric via the commission of new current affairs shows and documentaries:

SBS repositioned itself under the Skrzynski board in three key complementary arenas. The board insisted that SBS would not be a “neutral” broadcaster (and increasingly irrelevant and dull as it had been during the Howard years), but rather would be an advocate of a human rights-based exploration of Australian cultural diversity. SBS would become riskier and more investigative, building a body of media productions that tested the limits of where Australians were going in this increasingly multicultural nation.[7]

This ‘riskier’ SBS found expression in local television programs such as Immigration Nation and Go Back to Where You Came From, programs that pushed the button on the refugee and immigration debate. Changes also came to the SBS Radio division, which broadened out from its European base to introduce languages from Africa and the Asian subcontinent, and in 2012 the network launched the National Indigenous Television channel (NITV).

Skrzynski‘s multiculturalist television credentials go as far back as the 1980s during his time as chief executive of the Australian Film Commission, involved in the production of the 1984 SBS documentary series The Migrant Experience. The 6-part series aimed to reposition the centre of the Australian experience from British settlers to the post-war migrants, and presented assimilation as a harsh and undesirable policy. Produced and directed by Jews for the Australian Institute of Multicultural Affairs[8], the series was intended to be shown in school classrooms and exemplified the early use of the SBS by Jews for spreading the multiculturalist message to wider Australia.

Skrzynski’s tenure at SBS came to end in 2014, but he left the broadcaster a changed organisation, now empowered to further the cause against White Australia. Current Jewish leadership at the SBS includes two Jews on the board of directors — Christine Zeitz as Deputy Chair alongside Jewish community activist Vic Alhadeff as Managing Director — and a number of other Jews dotted throughout lower management levels.


Like television, radio broadcasting in Australia is split between the government channels of the ABC and SBS, and privately run commercial broadcasters. Commercial radio in Australia is dominated by a handful of publicly traded companies who own most of the ‘hit’ stations across the country.  Other than occasional commentary from hosts or the hourly news bulletins, these commercial radio stations are not of an explicitly political nature, the exception being the talkback radio stations. Talkback radio remains arguably the most conservative and right-wing medium in Australia[9] and is regularly the scene of politically incorrect controversies and incidents. Accordingly, one struggles to discern any degree of direct Jewish influence over this medium.

Turning to public radio, Jewish influence at the board level and elsewhere at the ABC and SBS has been covered in the section above. Of further note is ABC radio in Melbourne, perhaps the most Jewish of the regional networks at the level of presenters.  For more than two decades, Jon Faine was a staple of Melbourne’s airwaves, hosting the morning program from 1996 to 2019. Fellow tribesman Raf Epstein rounded out the Jewish face of Melbourne’s public radio broadcasting, hosting the drive-home program from 2012-2023 until he took over Faine’s old position on the morning broadcast. Since 2022, ABC radio’s Australia-wide PM news program has been presented by David Lipson.

At the top of the local music industry, Dan Rosen serves as current President of Warner Music Australasia, taking on the role after a decade as CEO of the Australian Recording Industry Association (ARIA).

The Murdoch Empire

Keen observers may have noticed a conspicuous absence in the above analysis of Australian newspapers and television, a certain Murdoch-shaped absence. The empire of Rupert Murdoch covers so large a cross-section of the Australian media that it ultimately deserves its own segment. Looking deep into the past, the origins of the Murdoch press can in fact be attributed to Jewish lawyer and newspaper proprietor Thedore Fink (mentioned previously), who appointed journalist Keith Murdoch as editor of The Herald in 1921 and fostered Murdoch’s rise to a major figure in the Australian media in his own right, long before his world-conquering son took over the family business upon his death in 1952.

Murdoch’s Australian media interests, contained under the News Corporation umbrella, have grown to the point where he owns the tabloid press in almost every major city in the country, totalling upwards of 50 percent of Australia’s entire print market readership. New Corp. also publishes the nationwide paper The Australian, online news sites Daily Mail Australia and, the NOVA radio network, cable TV network Foxtel and the television channel Sky News Australia.

Though Murdoch’s biography is hardly a secret, the ideological contours of the man once known as ‘Red Rupert’ during his time at Oxford (due to his fondness for displaying a bust of Lenin in his room) are far less understood by the general public. Many have been misled by attempts to classify Murdoch — an opponent of the British Monarchy whose tabloid papers ran soft-core pornography — as some kind of conservative. Whilst the left-wing radicalism of his youth that once so upset his father has subsided, Murdoch has never lost his sense of anti-elitism and his hostility to the cultural mores of the long since vanquished ‘stuffy narrow-minded men’ who once comprised the British and Australian elite.

Murdoch’s political trajectory from youthful socialist to neo-liberal Reagan-booster is an altogether familiar one. Accordingly, the editorial positioning of Murdoch’s papers (which Murdoch has always taken a hands-on approach in fashioning) has been aligned with the neo-conservatism of Irving Kristol and Co. since the Thatcher/Reagan era. Critics pinpoint the beginning of Murdoch’s intimacy with Jewish power to his entrance into the American media scene in 1973. For a power-hungry businessman looking to make a splash in the USA and disrupt the old establishment, the benefit in aligning with America’s then emergent elite faction is obvious.

In short, whilst Murdoch and his family are not Jewish[10], his media empire has perfectly dovetailed with the organised Jewish community for the past five decades. Murdoch embodies the word philo-Semitism, and for his efforts he has been rewarded with all the symbols of a ‘Righteous Gentile’. His accolades include the ADL’s International Leadership Award (2010), a Simon Wiesenthal Humanitarian Laureate Award (2006), a Museum of Jewish Heritage Award (2012) and an American Jewish Committee National Human Relations Award (2009) given in a ceremony where Norm Podhoretz personally thanked Murdoch for his help in keeping Commentary magazine alive.

In Australia, the Murdoch press that once supported the new-left Whitlam Labor government and its program of social and cultural radicalism has become almost inseparable from the Liberal Party of Australia. His newspapers incorporate weak, multiracial civic-patriotism for Australia with an iron-clad support for Israel as an ethnically Jewish state. Murdoch appointed a number of Jews to prominent positions at his Australian newspapers in his early years, including Solomon Chandler, a Fleet Street veteran whom he hired to launch The Australian. Lithuanian-born Zell Rabin (Rabinavicius), edited Murdoch’s The Daily Mirror in the mid-1960s, the only major Australian newspaper to oppose the Vietnam war.[11]

Within Murdoch’s local television ventures, Foxtel was primarily for American television shows and the latest Hollywood movies still inaccessible on free-to-air television. Sky News, a 24-hour news station, is known for its ‘After Dark’ rotation of right-wing commentators akin to the evening lineup of Fox News in America, including breakout Jewish star Sharri Markson. All Sky News commentators are vocal Zionists who rally against ‘wokeness’ and predictably reject any form of White racialism.

Magazines and Periodicals

The political magazine and periodical industry in Australia is dominated by Schwarz Media, owned by property developer Morry Schwarz. This outfit produces The Monthly, Australia’s leading current affairs magazine[12]; The Saturday Paper, a weekend newspaper focusing on politics and current affairs; Quarterly Essay, a political journal; and Australian Foreign Affairs, Australia’s leading foreign policy journal. Visit any newsagency in Australia and Schwarz’s publications will be your most obvious choice for local political reading. Though ostensibly left-wing products, Schwarz’s Zionist views have long created a cordon-sanitaire around espousing pro-Palestine perspectives within his publications.[13]

On the other end of the political spectrum, usually sitting alongside The Monthly and Quarterly Essay, comes Quadrant magazine, a solidly kosher-conservative outfit that has for its entire existence held the line against racialism and anti-Semitism. Founded and overseen by Czech-Jewish migrant Richard Krygier in 1956, Quadrant was the Australian venture of the Congress for Cultural Freedom, a Jewish-led anti-communist group later discovered to be funded by the CIA.[14] Jewish editors and major contributors abound in Quadrant’s history, from anti-communist firebrand Frank Knopfelmacher, television journalist Sam Lipski, to the neo-conservative academic Robert Manne, whose editorship from 1990 began to draw the magazine towards a more progressive position, in particular on the Indigenous question, until an internal revolt eventually forced him out in 1997. Critics have decried Quadrant’s supposed recent descent into “right wing extremist material”, but with a new Jewish editor-in-chief appointed earlier this year (Rebecca Weisser), racialism and critical discussions on the Jewish question, let alone any significant criticism of Zionism, remain predictably off-limits.

When it comes to lifestyle and special interest publications that have a degree of political character (such as women’s or scientific magazines), the Packer family’s Australian Consolidated Press was the main player in Australia. Once again Jews have come more into leading positions as editors: Nene King at Woman’s Day and The Australian Women’s Weekly; Bernard Leser, founder of Vogue Australia; and Alan Finkel, co-founder and editor of science publication Cosmos Magazine. As of 2024, this dying market has been under the management of gentile-controlled private equity firms that every year wrap up publication on yet another magazine that was once a staple of Australian light reading. As to pornographic magazines, I have previously written about the Jewish component here.


For the sake of brevity, I have limited my analysis of the publishing industry to wholly Australian-owned and controlled publishers who are primarily known for producing non-fiction works —  publishers which can thus be seen to have an overtly political intent. Schwarz Media comes to the fore again with their publishing outlet Black Inc. Founded in 2000, Black Inc. is the publisher of choice for left-wing political writers in Australia and its imprints also include the university publisher La Trobe University Press.

Scribe Publications, founded in 1976 by Henry Rosenbloom, holds another large catalogue of local non-fiction works. Melbourne University Publishing, founded in 1922, is Australia’s largest and oldest university press. For the better part of the last two decades, MUP was under the stewardship of Jewish CEO Louise Adler, whose tenure introduced many commercial titles into what was once a primarily academic press. Adler departed from MUP in 2019 after a 16-year stint to become publisher-at-large for Hachette Australia.

Australia’s largest online bookseller Booktopia, which also operates its own publishing arm, was founded and run by Tony Nash (Nachemstein) and Steve Traurig, and in 2015 it acquired the book retailer and publisher Angus & Robertson.

New Media

The term New Media encompasses the new generation of news outlets, websites and political magazines that have no physical presence away from the online world. Such outlets benefit from a lack of overhead tied up in large offices and printing presses and have grown in popularity over the last decade with the decline of traditional newspapers and free-to-air television. Given the novelty of the medium and lack of institutional barriers, Jews have founded many of the prominent Australian ventures, covering everything from feminist blogging to youth-orientated news websites.

The Conversation, an academic current affairs website which has launched editions across the globe, was co-founded by American Jack Rejtman. Mia Freedman, the daughter of anti-apartheid activists, founded the women’s media group Mammamia. Quilette, owned by gentile Australian Clare Lehmann, has positioned itself as a hub for the ‘Intellectual Dark Web’, a grouping of disaffected anti-woke Jewish writers and academics. Youth news website The Daily Aus was launched in 2017 by Sam Koslowski and Zara Seidler and the recently launched investigative journalism website Declassified Australia was co-founded by Antony Loewenstein. Finally, ADH TV a video news channel launched in 2021 with a roster of popular conservative commentators, was founded and chaired by Maurice Newman. 


As far as the film industry is concerned, the obvious predominance of Hollywood in the Australian market need not be further elucidated. As detailed by Neal Gabler in his 1988 book An Empire of their Own, it is insufficient to say that Jews “run” or “control” Hollywood. Rather, Hollywood is their own creation, an institution founded and built from the ground up by Jewish filmmakers and entrepreneurs who had fled to California to escape the legal reach of the Edison Trust. To separate Jews from the history of Hollywood is as futile as separating the history of Salvation Army thrift stores from the Methodist Church.

Australia briefly had a native film industry prior to the advent of Hollywood, one quickly destroyed by mismanagement and political interference. The government banned the popular and financially lucrative Bushranger genre for fear of it encouraging criminality, and by the 1930s the Australian film industry had been completely swallowed up by Hollywood through local Jewish entrepreneurs like Nathaniel Freeman. As Metro-Goldwyn-Mayer’s first managing director for Australia and New Zealand, Freeman “led the local industry from the 1930s to the 1960s, presenting such landmark attractions as Ben-Hur (1927), Gone with the Wind (1940) and Dr Zhivago (1965).”[15]

In the hideouts that the American film industry does not reach into, Jews have also played prominent roles in the establishment of local film festivals and independent cinema operators, leaders of government film bodies and CEOs of Australian-based film production companies.


Whilst Jewish influence is significant, this review of the major components of the Australian media shows that it is far from the direct organisational stranglehold held by Jews over America’s media. There is still a fair degree of gentile ownership, in particular at the newspapers and television networks operating in country. But even though Australians are still in charge of large portions of their own media, this media appears universally hostile to the interests of the White Australian majority. Above and beyond direct ownership or editorial control, other methods are utilised to keep Australia in check, in particular on the question of Israel.

The most politically brazen of these is the Rambam Israel Fellowship program founded in 2003 (but ongoing since the early 1980s) by the Australia/Israel & Jewish Affairs Council (AIJAC) and the NSW Jewish Board of Deputies. The program involves shepherding a group of Australian politicians and journalists on a lavish and tightly controlled tour of Israel, one designed to inculcate a pro-Israel perspective and “broaden their knowledge” on the right of Israel to defend itself. The most recent compilation of people who have taken part in a Rambam trip is a who’s-who of Australia’s top journalists, with a particular focus on members of the Murdoch press.[16]

Where a journalist or media figure has not been directly compromised through a Rambam fellowship, broad institutional pressure exerted by Jewish and Zionist groups is almost always successful at ‘cancelling’ and pushing oppositional journalists out of their job. Australia’s media is highly concentrated, with one of the lowest levels of media diversity in the western world. Two media conglomerates, News Corp. and Nine Entertainment, account for the lion’s share of private media ownership, making the institutional targeting of a journalist a straightforward task. Countless examples can be found over the last 30 years, the most recent being Lebanese-born ABC journalist Antoinette Lattouf, sacked from her job at ABC Radio Sydney after Jewish pressure groups took issue with her social media posts critical of Israeli actions in the ongoing Gaza war.[17]

Where cajoling with all-expenses-paid Israel trips and pressure on an institutional level does not work to silence critics of Israel, Jewish behaviour or the racial status quo in general, the final step of recourse is the legal system. Section 18c of the Racial Discrimination Act 1975, introduced under heavy Jewish lobbying, is designed for only the most recalcitrant opponents. Mainstream journalists and media figures rarely fall afoul of this extreme measure. Instead, it hangs like the Sword of Damocles over the head of anyone in Australia who contemplates a public violation of the taboos of the 21th century. Rare victims of Section 18c, such as journalist Andrew Bolt in 2009, will quickly find Jews working together to ruthlessly censure their target. As of June 2024, Jewish Attorney General Mark Dreyfus is in the process of drafting new and even more forceful ‘hate speech’ laws that are purported to include custodial sentences.

As with so many other questions of political influence in Australia, the state of the Australian media must always be placed squarely in the context of Australia’s position as a colonial outpost of the American Empire. Most of the above-mentioned media outlets, in particular television, struggle with audiences shifting towards American media. The average Australian under the age of 35 is more likely to spend their time watching a product on Netflix or Disney+ than tune into a drama series on the ABC or a commercial network. They gather their news from Instagram, X and YouTube rather than radio broadcasts or newspaper articles. They listen to playlists on Spotify rather than tune into youth radio stations. Accordingly, the question of who owns and directs the media in America is no less relevant for finding out who influences the minds of Australians.

In all, the anti-White tone evident across the media is a note-for-note recreation of the anti-White perspectives that encompass the thoroughly Jewish media landscape in America. Putting aside even the significant degree of Jewish influence outlined in this essay, which is utterly disproportional when considering their population size, Australia has long been downwind of the political climate of the United States. None of the decisions of America’s ‘thought-makers’ exist in a vacuum, and they always seem to find their way Down Under. When all attempts at presenting a public defence of the Australian people from the threat of racial obliteration are either self-censured or inevitably result in censorship or legal retribution, can one honestly say that Australians control their own media? Clearly true control lies elsewhere.


Inglis, K.S 1983 This is the ABC: The Australian Broadcasting Commission 1932-1983, Melbourne University Press, Melbourne: Australia.

Lyons, J 2021 Dateline Jerusalem: Journalism’s Toughest Assignment, Monash University Press, Melbourne: Australia.

Stone, G 2000 Compulsive Viewing: The inside story of Packer’s Nine Network, Viking O’Neil, Ringwood: Australia.

Young, S 2019 Paper Emperors: The rise of Australia’s Newspaper Empires, NewSouth Books, Sydney: Australia.

[1] All five broadcasters can be freely accessed by anyone with a television and a digital connection, with no subscription or payment required. In the case of the ABC, the broadcasting is taxpayer funded and the commercial networks, whilst subsidised, operate on advertising revenue. The SBS employs a hybrid model of advertisement plus government funding.

[2] McAdam, A 2014, ‘The ABC’s Marxists’, Quadrant Magazine, retrieved from:

[3] A landmark indigenous land rights case, one largely engineered by Jewish lawyers.

[4] Holmes, O & Butler, B 2021, ‘James Packer’s ties with Israeli PM and spy chief became ‘national risk’ – report’, The Guardian Australia, Friday 7 May, retrieved from:

[5] Lopez, M 2000, The Origins of Multiculturalism in Australian Politics: 1945-1975, Melbourne University Press, p.402–403.

[6] See Rutland, S 2021, Lone Voice – The Wars of Isi Liebler, Hybrid Publishers, Melbourne Australia.

[7] Jakubowicz, A 2014, ‘What’s on for SBS in the fight for public broadcasting’s future?’, The Conversation, April 28, retrieved from:

[8] Produced by Malcom Smith, who lived with his family on a Kibbutz in Israel for 3 years and would later go on to become head of the ABC Drama department, and co-directed by Ben Lewin — Australian Jewish News 1995, ‘Malcom Smith A Renaissance Man’, 5 May, p.33.

[9] Historically, talkback radio saw some of the last defenders of White Australia allowed in the public sphere in the form of presenters such as Norman Banks and Ron Casey.

[10] Dissident commentators have often falsely hinted at a degree of Jewish heritage from Murdoch’s maternal side, a rumour that originates from the somewhat Jewish-sounding surname of his Irish-descended maternal grandfather.

[11] Milliken, R 2006, ‘Zalmenas (Zell) Rabin (1932–1966)’, Australian Dictionary of Biography, retrieved from:

[12] The first edition of The Monthly in 2001 was headlined by Robert Manne, publishing ‘In Denial: The Stolen Generations and the Right.’

[13] Sanderson, B 2016, ‘The Jewish War on White Australia: Refugee Policy and the African Crime Plague, Part 2’, The Occidental Observer, June 8, retrieved from

[14] See Saunders, F.R 1999 Who Paid the Piper?: The CIA and the Cultural Cold War, Granta Books, London.

[15] Greenberg, J 2007, ‘Sir Nathaniel Bernard Freeman (1896–1982)’, Australian Dictionary of Biography, retrieved from:

[16] Saeed, D 2023, ‘Which Australian journalists and politicians have gone on trips to Israel and Palestine?’, Crikey, November 3, retrieved from:

[17] Bachelard, M & Jaspan, C 2024, ‘Secret WhatsApp messages show co-ordinated campaign to oust Antoinette Lattouf from ABC’, The Sydney Morning Herald, January 16, retrieved from:

Jewish Media Ownership and Management—An Update

As recently as last month, I was struck by the similarity of a headline on the popular Children’s Health Defense website to the headline of an article I had read elsewhere some years ago, dated 2012. The CHD article was titled “6 Companies Control 90% of What You Read, Watch and Hear. Here’s Why You Should Care,” by Rebecca Strong. The 2012 article was titled “Six Jewish Companies Control 96% of the World’s Media.” The apparent author of this earlier article was unclear. Today an internet search using this exact title will bring at least six exact hits, all of them either giving the name of the person who posted it but showing no author attribution, falsely claiming another author, or in one case even admitting “As Editor of this publication, I have never become aware of who wrote this article. My apologies.”

I’ve always thought the author was Professor Johan Galtung, who originally wrote his study of world media ownership in 2012. I thought I might confirm the authorship by reviewing the June 13, 2012 posting of an article focused on Galtung by The Occidental Observer editor Kevin MacDonald, titled “Johan Galtung on Jews.” The TOO article references a Haaretz article which claims Galtung made the accusations of Jewish world media ownership in a lecture he gave at the University of Oslo, which was then published in “the Norwegian press,” and further presented in Haaretz in the form of an interview with Galtung. Further disconnecting Galtung from the actual essay asserting Jewish ownership of 96% of world media, that content is attributed to William Luther Pierce, founder and leader of the National Alliance, who once wrote a pamphlet titled “Who Owns America.” Galtung merely referred to this material, but did not research or write it. MacDonald confirms this in a footnote link (footnote #45 on p. 85) in Chapter 2 of Separation and Its Discontents which quotes Pierce verbatim in the conclusion.

Having discovered the original source material falsely attributed to Galtung, we can now understand Galtung’s fate. Referencing Pierce was more than enough to have Galtung condemned as an “anti-Semite,” regardless of how accurate Pierce’s research was. This is because Pierce is portrayed as a “Nazi,” “anti-Semite” of the worst kind, and “White supremacist,” making Galtung almost equally condemnable by association. In the lens of Jewish-influenced public opinion, whether any of these labels are accurate is irrelevant. In our opinion however, their accuracy is crucial.

In a previous essay, “Obscuring the Jewish Problem in Alt Media: An Example,” I examined an article by naturopathic doctor and holistic health advisor Dr. Joseph Mercola, mirrored by CHD, in which he identified a number of media organizations censoring and discrediting him as part of the effort to suppress “disinformation” on the covid pandemic generally and covid vaccines specifically. Children’s Health Defense reposts Mercola’s essays, since Mercola is forced to take down his articles from his own website within 48 hours in order to try and avoid the censorship plus defamation these media organizations inflict on him. In my analysis, Mercola and CHD do well in the essay to reveal the aggressive censorship and media distortion activities of such organizations as Publicis Groupe and Newsguard, but fail to identify the true nature of those who own and control such organizations, using them as weapons of censorship and defamation against Mercola and CHD: Jews.

Here I will conduct a basic analysis of Rebecca Strong’s recent article on the CHD website, claiming 90% of media is owned by 6 companies, in light of Pierce’s analysis of Jewish media control referenced indiscreetly but boldly by Galtung. Pierce’s analysis was first presented in 1995 according to MacDonald. It is past time to update our understanding of Jewish control of mass media today. We will look exclusively at the sources and references Rebecca Strong provides in her article itself. Just like Mercola and CHD when examining the media monsters censoring and defaming them, Strong too has the ability and insight to recognize the overwhelmingly Jewish ownership and operation of the media giants she examines—but will not.

We will. I will present this analysis in multiple parts, since Strong’s essay is admirably long and thorough (except for the key omission which we will explore).

Before we get to the article itself, in her “author’s note” Strong quotes Supreme Court Justice Louis D. Brandeis: “We can have democracy in this country, or we can have great wealth concentrated in the hands of a few, but we can’t have both.” Brandeis was of course celebrated as the first Jewish appointee to the Supreme Court, and was certainly a member of that group that at least by the 1960s could be characterized as having “wealth concentrated in the hands of a few”—the American Jewish power elite, and an elite hostile to the traditional White majority.

Strong’s essay begins with a story of her first job in journalism at BostInno. Her first source is to BostInno’s new owner at the time, American City Business Journals, which is itself owned by Advance Publications. Curiously, ACBJ does not show its CEO on its website, only its Executive Vice President, Chief Financial Officer, and other executives, some of whom may be Jewish and some clearly not. The chokepoint of media control is found higher up, at Advance Publications. It was founded by a man going by the name Samuel Irving Newhouse, a benignly Gentile name, but whose real name was Solomon Isadore Neuhaus, Jewish, born of Jewish immigrants. The Neuhaus family continues in substantial ownership and operation of Advance today. Descendant of founder Solomon, Steven Newhouse (Neuhaus) is the current President and CEO, and past Presidents included Robert Sauerberg, also Jewish.

Ms Strong, whose profile picture shows her to be a fair-skinned blond Nordic type, next  displays a tweet listing a few major corporate media mergers as evidence for the claim she makes in the title. It would require a complete essay itself to explore the Jewish influence among the corporations named, but here we will look at only the larger firms swallowing the smaller ones, and only at the founders and top executives.

The first is the New York Times, originally purchased by the Jew Adolph Ochs and now well-known to be owned and operated by the Jewish Sulzberger family for well over a century. Its new Executive Editor will be Joseph Kahn, the fifth Jewish top Editor at the Times since 1964, covering almost the entire period until today. Next in the mergers and acquisitions list is BuzzFeed. Founder and CEO Jonah Perretti was born of a Jewish mother, making him Jewish. Peretti was also the founder of Huffington Post, now HuffPost, also consolidated under BuzzFeed ownership.

VOX (which claims it “explains the news”) is next in the “Great Media Consolidation” Strong features. According to the About Us section of VOX,  it was founded by three people, Ezra Klein, Melissa Bell and Matthew Yglesias. “Klein was raised in a Jewish family,” according to his Wikipedia Early Life entry. Bell appears to be non-Jewish, but Yglesias is three-quarters Jewish.

Next, Axel Springer SE is the largest publisher in Europe. It is majority owned by an investment firm known as KKR, whose main founder, Jerome Kohlberg, was Jewish, with other founders as his relatives. Founder of Axel Springer SE, Europe’s largest “digital and popular periodical publishing house,” a German by the same name, had a Jewish first wife. A full section on his Wikipedia entry titled Friend of Israel states “no German played a more significant role in the effort to repair his country’s burdened relationship with the Jews, and to ensure its support for their state, than Axel Springer.” Springer was an ardent philo-Semite. The penultimate corporation in Strong’s list is Dot Dash, which boasts “We are America’s largest digital and print publisher.” I did not engage in the tedium of researching the racial/religious identity of all twenty-eight members of Dot Dash’s Corporate Leadership team, but obvious possibilities include Michael Brownstein, President of Client Partnerships, and Andrew Gorenstein, President of Advertising and Partnerships. CEO Neil Vogel appears non-Jewish, and for once I could not find substantial ownership or operation of this media corporation as Jewish.

Last on the list of “The Great Media Consolidation” Strong presents is Minute Media. Its About Us page states: “Founded in Israel in 2011, Minute Media’s portfolio now consists of 6 global sports and entertainment brands…”

In her rather lengthy and admirably thorough (except for the Jewish Issue) essay, Strong develops an understanding of the great power media can have over key aspects of our society, and why it is dangerous to allow such power to be held in so few hands. She refers to this as “the CNN effect,” described as “by influencing consumers and investors, our current 24-hour real-time news cycle can impact our economic climate, driving the market values of certain industries and companies.” In her reference link, “the CNN effect” is partly defined by “‘media pervasiveness’ [that] had impacted upon government – particularly the process of foreign policy making … forcing policy-makers to respond to whatever issue journalists focused on.”

Obviously “the CNN effect” is a useful label to refer to the impact many major media corporations have on both the economy and government policy, in the same way Band Aid refers to many forms of wound dressings. But what about CNN itself? Until very recently, its President was Jeff Zucker. He resigned when a scandal revealed he had not disclosed an intimate affair with another CNN executive, and over violations of journalistic ethics when Zucker “advised governor Andrew Cuomo on how to respond to criticism’s (sic) of Cuomo made by Donald Trump.” A sex scandal and violations of journalistic ethics in a media executive is enough to identify Zucker as most likely Jewish, but his Wikipedia Early Life section confirms it.

The latest CNN President is Chris Licht, who appears to be not Jewish. It is interesting that so common is it to expect him to be that someone wrote an article titled “CNN Replaces Jeff Zucker With Chris Licht & Viewers Wonder If He Is Jewish.” The article states definitively “Chris Licht is not Jewish.,” but then asserts “There is no information regarding Chris Licht’s religion on the Internet,” and “Chris Licht has not disclosed his ethnicity on the Internet.” I concur, I could not find any definite information either. The author of this article does not give any reference for the claim Licht is not Jewish, so to me his identity remains unclear. It is telling that “viewers” and many others expect him to be Jewish.

The ownership of CNN is a complex matter at present. Currently CNN is owned by WarnerMedia (formerly Time Warner), which is owned by AT&T. AT&T is set to acquire Discovery this quarter, and then combine Discovery with WarnerMedia in a new company. This new Warner Bros Discovery company will own CNN.

Who are the people who own and operate CNN, however? Are they primarily Jews?  In part 2 we will examine the six companies Rebecca Strong claims controls 90% of media, to discover how much of that control is Jewish.

Strong invests some space in explaining why consolidating media control in so few companies is dangerous and alarming, and so “why you should care.” Let us look at a quote from as far back as 1918 expressing alarm over consolidation of power in a political apparatus, and apply the same warning to media ownership today:

“I consider that the immediate suppression of Bolshevism is the greatest issue now before the world, not even excluding the War which is still raging, and unless as above stated, Bolshevism is nipped in the bud immediately, it is bound to spread in one form or another, over Europe and the whole world, as it is organized and worked by Jews, who have no nationality, and whose one object is to destroy for their own ends the existing order of things.”[1]

*   *   *

Strong’s essay was originally published on her own blog Down the Rabbit Hole with the title “The Monopoly On Your Mind, Part 1: Consolidation Craze & Illusion of Choice.” The subtitle reads: “Six companies control 90% of what you read, watch, and hear. Here’s why that’s dangerous.” CHD used her subtitle as the title, and changed “why that’s dangerous” to “why you should care.” I agree with Strong, such central control of mass media is dangerous, and that’s why we should care.

The essay details the ways in which legislation and regulations were changed to allow for the massive media consolidation we have today. This included deregulation in the 80s by Congress and the FCC, the 1996 Telecommunications Act, and the 2017 overturning of an FCC regulation limiting ownership of multiple media outlets in the same market. Another essay should be devoted to the Jewish presence in these deregulation efforts which led directly to mass consolidation. We should expect it to be similar to the Jewish presence in changing the nation’s immigration laws (p. 11ff), influencing gun control legislation, and others.


At the heart of Strong’s presentation are the six companies. She relies on an article written by Adam Levy (most likely Jewish) for The Motley Fool, which offers investment advice. The article is dated April 29, 2022. Here is where the “Big Six Media Companies” are listed: Comcast, Walt Disney, AT&T, Paramount Global, Sony, and Fox.


Comcast is the largest cable provider in the world, after it acquired AT&T’s cable arm in 2000. President since 1990 and current Chairman and CEO of Comcast is Brian L Roberts. Among Roberts’ awards and philanthropy are “the 2004 Humanitarian Award from the Simon Wiesenthal Center,” “the 2002 Walter Kaitz Foundation Honoree of the Year for his commitment to diversity in the cable industry,” “the USC Shoah Foundation Institute’s 2011 Ambassador for Humanity Award,” and “The Aileen K. and Brian L. Roberts Foundation was one of the largest contributors to the restoration of the Alfred W. Fleisher Memorial Synagogue at Eastern State Penitentiary in Philadelphia, named in the honor of his maternal grandfather.” According to his Wikipedia  Early Life, “Roberts was born into a Jewish family in Philadelphia.”

Significantly, “Roberts served as Chairman of NCTA (National Cable and Telecommunications Association) from 1995 to 1996, when the landmark deregulatory 1996 Telecommunications Act became law.” Here we see a clue to the Jewish influence on the deregulation which led directly to Roberts’ ability to acquire AT&T and build his media empire into one of the six largest. “The NCTA is one of the largest political lobbying organizations in the United States,” and no doubt had strong influence with the FCC over deregulation in 1996, when Roberts was the Chairman.


Comcast now owns or has ownership stake in NBCUniversal, Telemundo (16 stations), Vox, Buzzfeed and many others. Its media reach and influence is enormous and it is primarily owned and operated by a Jewish family.

A notable former executive at NBC, Ben Silverman, has had a career in media production at multiple companies, including some he founded himself. He produced such content as Date My Mom, and worked to release movies through a company owned by corrupt Hollywood sex offender Harvey Weinstein. Silverman is Jewish.

Walt Disney

Walt Disney was originally founded in the late 1920s by Walt and Roy Disney, who were Irish, German and English. Disney had a reputation as very conservative, patriotic (he cooperated with the House Un-American Activities Committee in its anti-communist investigations). And he was anti-Jewish—particularly singling out the Jewish movie studio heads. He also complained about the major studios having control over distribution and movie theaters, and he survived many attempts by the other studios to bankrupt or take over his company. However, after his death in 1966, Michael Eisner, a Jew, was named CEO in 1984. He held his leadership position until 2005, overseeing many mergers and acquisitions, including ABC, A&E and ESPN, along with Mirimax Films and others, thereby building Disney into the media monstrosity it is today. Eisner’s Disney leadership was plagued with controversy, and indeed the company was called “Monster Inc.” by The Independent, which stated “He’s been described as psychotic, greedy and soulless.” It also claimed Eisner “ousted” Walt’s nephew Roy Disney from the board, but the Disney Company’s Wikipedia entry says, “a surprising 45 percent of Disney’s shareholders, predominantly rallied by former board members Roy Disney and Stanley Gold, withheld their proxies to re-elect Eisner to the board.” Gold is Jewish.

During Eisner’s two decades at Disney, he appointed Michael Ovitz, also Jewish, President. Jeffrey Katzenberg, also Jewish, was Disney Studio Chairman under Eisner, but resigned and formed DreamWorks because Eisner would not appoint him to President, choosing Ovitz instead. The only question at Disney at this time was which Jews would dominate the top leadership positions, determined by the outcome of Jewish in-fighting.

After Eisner was forced to resign in September 2005, Robert Iger (also Jewish) took over as CEO. Also notable in 2005, the Weinstein brothers Bob and Harvey, founders of Miramax studios, left Disney to run their own movie company. Harvey is well-known now as a repeat sex offender. The Weinsteins are also well known to be Jews.

Iger would remain until 2020, and oversee acquisition of Pixar, Marvel Entertainment, Lucasfilms, 20th and 21st Century Fox, and others. During this time, in 2009 the last original Disney family member with active involvement in the company, Walt’s nephew Roy E Disney, died. That same year Disney Channel President Rich Ross, Jewish, was promoted to Chairman. Iger cut deals with Jewish media mogul Haim Saban for the sale of the PowerRangers and Digimon franchises.

In 2020 Robert Chapek became Disney CEO. I could not confirm Chapek’s racial/religious identity. Former Jew Milton Kapman, now known as Brother Nathaniel (convert to Orthodox Christianity) on his Real Jew News outlet denounces Chapek and others at Disney as Jewish, in his “Disney Decauches Your Children” video. Another Jew-watch outlet, zogathome, also identifies Chapek as Jewish in its “Who Controls Disney” management team list, but I see no citations from either source and could not find positive identification myself. Chapek’s mother’s funeral was held at a Catholic church, as was that of his father Bernard.

Other Jews among the Board of Directors and Executives at Disney include Alan Bergman, Safra Catz, Michael Froman and Jennifer Cohen. Collectively they bring significant influence to the immense media conglomerate of The Walt Disney Company, debasing it far from its original family-friendly, White European roots.


Remarkably, among ten members of the AT&T Board of Directors, I could not identify a single Jew. Likewise among eleven top Executives, I see not a single Jew. CEO John Stankey appears to be White European descent. One Executive is “Latino,” three are blond women, and two are Black (probably with White admixture).

Institutional investors in AT&T are topped by Vanguard Group and Blackrock, each with over 500 million shares. They together own over 15% of AT&T. Blackrock’s founder and CEO is Larry Fink, Jewish, but Blackrock has significant stock ownership in almost every major corporation in the world and has been influential in promoting ESG—Environment, Social, Governance—which promotes liberal-left policies among the corporations it holds stock in and is essentially a way of getting liberal-left ideas, particularly regarding race and gender, enacted without voter input. In any case, a main source of Jewish influence now be via mechanisms such as the push for ESG in corporate governance.

Paramount Global

This media giant is composed of CBS, Viacom, MTV, Showtime and many other entertainment and media outlets. President and CEO of Paramount Global is Robert M Bakish, apparently non-Jewish. Another President and CEO of International Networks, Studios and Streaming is Raffaele Annecchino, not Jewish. Jewish executives at Paramount include Dan Cohen, Jonathan Karp, and David Nevins. Paramount shows twenty-six executives, so this is not an overwhelming Jewish presence. When we look to the Board of Directors, Candace K. Beinecke, Susan Schuman and Nichole Selligman appear to be Jews. Selligman “received national attention in the United States for her representation of Lieutenant Colonel Oliver North during the Iran–Contra hearings, and of President Bill Clinton during his impeachment trial.” She is married to Joel Klein, Jewish, who “was the Chancellor of the New York City Department of Education, the largest public school system in the United States.”

Jewish control of Paramount becomes clearer when we see the Chair of the Board is Shari Redstone. She is the grand-daughter of founder of National Amusements Michael Redstone (b. 1902, d. 1987; given name Max Rothstein). National Amusement now owns Paramount Global. Max Rothstein ostensibly changed his name to Redstone to disassociate himself from a Jewish organized crime boss named Arnold Rothstein. It is unclear whether they were related, though they are certainly members of the same tribe. Max became associated with another Jewish organized crime boss, Harry “Doc” Sagansky. They ran gambling rackets, night clubs and loan sharking operations. Max also used Sagansky loans to purchase and build drive-in theaters. The Israeli news outlet Haaretz glorifies this debased story, and identifies not the Jewish mob, but the Irish mob as working with Rothstein. However, one of the footnotes on Max’s Wikipedia page reveals an article about Sagansky that notes Max was a close associate of the Jewish crime boss. By 1959 Max formally established National Amusements “to consolidate the family’s ownership interests and make it easier to obtain financing.”

Max’s son Sumner worked for his father until Max’s death in 1987, when Sumner took over. Sumner oversaw the acquisitions of CBS, Viacom and Paramount Pictures, making National Amusements “one of the largest media conglomerates in the United States.” Multiple scandals involving CBS CEO Les Moonves (also Jewish) led to Moonves resigning under accusations of sexual harassment, sexual assault and abuse. Sumner also had ongoing disputes and in-fighting with CBS executive and eventual CEO, fellow Jew Mel Karmazin. Karmazin left National Amusements, deciding he could not co-exist with Sumner. Karmazin is known for establishing and promoting the grotesque soft-porn radio host Howard Stern, who is also Jewish. During this period, MTV was under National Amusements ownership and was accused of deliberately arranging the brief moment of public nudity during the 2004 Superbowl half-time show when Janet Jackson’s breast was exposed.

Sumner’s daughter Shari Rothstein became involved in National Amusements and engaged in contentious arguments with her father over the management of National Amusements and its holdings. In his will, Sumner bypassed Shari and left all his stock to his grandchildren. Shari is today listed as the owner since Sumner’s death in 2020. As we saw, she is the Chair of the Board of Directors of Paramount Global, exercising direct control from the top of the hierarchy. Shari married a Rabbi (now divorced) and one of her children, Tyler, attended the Maimonides School and became a Rabbi as well. They all work or worked for National Amusements.


It appears all executives and leadership positions at Sony Corporation, based in Tokyo Japan, are Japanese. Jews start to show up at top executive positions in Sony’s American affiliates, especially Sony’s entertainment operations. Sony Entertainment which oversees all of the American subsidiaries had Jews Michael Lynton as CEO and Nichole Seligman as President until 2017 and 2016 respectively.  Tom Rothman, Jewish, is CEO of Sony Motion Picture Group, with Josh Greenstein as Co-President. Sony Pictures Worldwide Acquisitions department, which The Hollywood Reporter called “Sony’s surprising (sic) most profitable division,” shows Steve Bersch, undisclosed racial identity, as President.

Michael Helfand is Executive Vice President of Business Affairs, a veteran of over 30 years in the entertainment industry with many high-level executive positions including President and COO of Marvel Studios, Senior Vice President of Mirimax, and a founder of two movie production and financing studios, one aimed at youth. I found no clear confirmation of Helfant’s (alternate spelling) racial/religious identity, but another Michael Helfand “is an expert on religious law and religious liberty. He is currently is (sic) the Brenden Mann Foundation Chair in Law & Religion and…  Visiting Professor… at Yale Law School and Senior Fellow at the Shalom Hartman Institute.” This Helfand writes extensively for the Jewish journal Forward, and is confirmed as Jewish. By name association and chosen occupation, the Michael Helfand Vice President at Sony Pictures Worldwide Acquisitions, is most likely Jewish.

It would take many pages to identify all the Jews in the Sony Corporation’s complex global structure and multiple sub-divisions, so let us end with a definite non-Jew who is President of Sony Pictures Home Entertainment division. Keith Le Goy is definitely not Jewish. I find it interesting that Le Goy was noted in my previous essay, Obscuring the Jewish Problem in Alt Media: An Example, as on the Board of Governors of the Los Angeles Paley Center which was censoring and defaming Dr. Joseph Mercola, as well as Children’s Health Defense for featuring Mercola’s writings. Recall at the beginning of this essay that it was Rebecca Strong’s essay, reposted by CHD, and its headline similarity to the analysis by Pierce as presented by Galtung, which inspired this current analysis of Jewish ownership and control of mass media.

Fox Corporation

Our final inquiry will be into the Fox Corporation. Its news reporting is either revered or reviled by those who choose one side of the engineered political divide (I choose third position). For clarity, recall that Disney bought some Fox assets and will still use the Fox name until 2024. What was left became the Fox Corporation in 2019, primarily TV news, business and sports broadcasting. Fox’s owners also own and operate News Corps, and we will examine it as well under the Fox section.

Founder and majority owner of Fox is Rupert Murdoch, 91. Murdoch inherited a small newspaper in Australia from his father in the early 50s, and after forming News Corp, by 2000 “owned over 800 companies in more than 50 countries, with a net worth of over $5 billion.” Murdoch’s ancestry is presented as mixed British Isles. Some accounts say Murdoch was funded by the Jewish banker family the Rothschilds, though this is unconfirmed. It did emerge in 2013 that Murdoch joined with Jacob Rothschild and others, including Dick Cheney, in investing in Genie Energy to drill for oil in the disputed Golan Heights region, currently occupied by Israel since its 1967 war with Syria. Murdoch’s son-in-law Matthew Freud is great-grandson of Sigmund Freud, Jewish.

Murdoch first acquired interest in 20th Century Fox in 1984, when he bought $250 million of stock owned by Marc Rich, Jewish hedge fund manager and financial criminal. This deal was brokered by Marvin Davis, Jewish, who at one time was majority owner of 20th Century Fox. Later Murdoch bought Davis’ stock. Murdoch bought six TV stations owned by Metromedia, founded by John Kluge, German, but whose CEO was Stuart Subotnick, Jewish. Murdoch bought a house in Beverly Hills from Jules Stein, founder of Music Corporation of America, Jewish. By 2005, Murdoch and News Corps bought Intermix Media, which held MySpace, gaming networks and other social media. Intermix was originally founded by Brad Greenspan, Jewish. A year prior to Murdoch’s purchase, Richard Rosenblatt, Jewish, became Intermix CEO.

This much at least can be gleaned from Murdoch’s biography. The current Executive Leadership at Fox Corporation show Rupert and his son Lachlan as Chairman and CEO, with Suzanne Scott, Joe Dorrego and Jay Wallace as top executives at Fox News Media. All are non-Jews. Jay is not related to the former well-known news anchorman Mike Wallace (Wallik), Jewish, married to Norma Kaphan, Jewish; their son Chris Wallace “was ranked as being one of the most trusted TV news anchors in America,” having worked at every major network including Fox. Of thirteen other executives Fox displays, I could not verify one of them is Jewish, including suspects John Fiedler and Jason Klarman.


Strong draws her claim in her subtitle that 90% of media content is controlled by six companies from Levy’s article at The Motley Fool, which states: “Some estimates claim as much as 90% of U.S. media is controlled by just six companies.” We don’t see a citation for where those estimates come from or who made them. The phrase “as much as” leaves a wide range of error. Likewise, the original William Pierce essay later attributed to Johan Galtung makes its claim to 96% Jewish world media ownership without presenting detailed calculations.

I have little idea how to calculate such a figure from my own current research presented here. Much more research remains to expose the Jewish presence in main media throughout the corporate hierarchies, funders, advertisers, management, content creators, public personalities and influencers. It would be simplistic to declare that Comcast, Disney, Paramount and aspects of Sony (American division) are Jewish, while AT&T and aspects of Fox (the Murdochs and executives) are not. Would that mean Jews own and operate at least 66% of media? I would never assert such a loose estimate in a title or subtitle.

It is clear that the Jewish presence in media ownership and operation is extensive, far beyond Jewish proportional representation in the US population at 2–3 percent. Jewish influence on media content and presentation of all kinds is strong and pervasive today, spreading a Jewish-dominated influence throughout the populations that consume such media. The trend over time has been overwhelmingly negative, bringing a perverse, degraded, materialistic and hedonistic decay as we have seen with some of the media scandals presented here. This is in contrast to the once relatively wholesome media content produced by such pre-Jewish outlets as Walt Disney and others. Sincere students can study the 86 articles on Jewish Influence and the 42 articles on Media Influence at The Occidental Observer to discern whether or to what extent this cultural degradation by Jews through media has been intentional.

As I asserted in my article examining the media attacks on Joseph Mercola and his response, also presented by Children’s Health Defense, I here assert that Rebecca Strong as mirrored again by CHD must have known of the Jewish ownership and control of the media she examines. She makes not one mention of Jews, though my analysis of the sources and citations she presents amounts to a penetrating grasp of the obvious. Like Mercola and CHD, Strong may choose to obscure the presence of Jewish power in media, as a form of self-preservation, or because like them she knows it can be futile and career-ending to present it.

It is not effective self-preservation in the end to avoid it. It is not futile. If an overwhelming influence over such a powerful tool of societal, political, economic and even spiritual control as mass media is being administered by Jews, we need to know and we need to say so. The battle for the minds and hearts of the world’s populations, and in our case the increasingly diverse populations of the US, depends significantly on media impacts. In our post-modern high-tech world, media is crucial. We have quality media not controlled by Jews, of which The Occidental Observer is only one among many. Knowledge that much main media is disgorged by Jews will only help to drive quality people away, and toward more honest, wholesome and positive media.

[1]          British White Paper, Russia No. 1, April 1919, M. Oudendyk, Netherlands Minister at St. Petersburg. This same quote and more of Oudendyk’s report on Bolshevism in Russia was included in a speech given by German Minister of Information Dr. Joseph Goebbels at the Seventh National Socialist Party Congress delivered at Nuremberg, September 13 1935.
Joseph Goebbels, Communism with the Mask Off and Bolshevism in Theory and Practice, Ostara Publications, 2013, ppg 24–5.

Charleston, cognitive psychology, and media influence

It’s worth thinking about some basic psychology in relation to the Charleston events. Cognitive psychologists study heuristics that people use to make judgments about  the likelihood of events that are complexly determined — things like airplane crashes or shark attacks. A heuristic relevant to Charleston is the availability heuristic, where people make judgments and form attitudes based on their memories of past events. Such memories are greatly influenced by media coverage. From Wikipedia

After seeing news stories about child abductions, people may judge that the likelihood of this event is greater. Media coverage can help fuel a person’s example bias with widespread and extensive coverage of unusual events, such as homicide or airline accidents, and less coverage of more routine, less sensational events, such as common diseases or car accidents. For example, when asked to rate the probability of a variety of causes of death, people tend to rate “newsworthy” events as more likely because they can more readily recall an example from memory. Moreover, unusual and vivid events like homicides, shark attacks, or lightning are more often reported in mass media than common and un-sensational causes of death like common diseases.[9]

For example, many people think that the likelihood of dying from shark attacks is greater than that of dying from being hit by falling airplane parts, when more people actually die from falling airplane parts. When a shark attack occurs, the deaths are widely reported in the media whereas deaths as a result of being hit by falling airplane parts are rarely reported in the media.[10]

The application to Charleston is obvious. There is wall-to-wall media coverage, so people will easily recall what happened there. Such memories will be easily available to influence attitudes and judgments. Whereas Black-on-White crime motivated by racial hatred is vastly more common than the reverse, such events are rarely reported in the national media, and even local media typically ignore racial designations and downplay racial motivation in such attacks. Read more

Yes, the Media Has Blood on Its Hands

The New York Times has reacted with predictable umbrage to any suggestion that the media deluge on the Michael Brown and Eric Garner cases had anything to do with the murder of the two policemen in Brooklyn.

Mr. [Bill] de Blasio and Police Commissioner William Bratton, who stood together on Monday afternoon, tried their best to respond to rage with reason.

Mr. Bratton had chosen his words poorly earlier in the day, in a morning TV interview, saying that “the targeting of these two police officers was a direct spinoff of this issue of these demonstrations.” He should have made clear that the only one responsible for the killings is the killer, Ismaaiyl Brinsley. Mr. Bratton’s 35,000 officers, in whom Mr. Lynch has been trying mightily to stoke a sense of grievance and victimhood, need to hear from him that this administration fully supports the police, and that gestures of contempt — like turning their backs on the mayor — are out of place. [my emphasis]

It’s a strange argument, especially coming from the certifiably left — that Mr. Brinsley acted in a complete vacuum, that his cultural surroundings played no role. It didn’t matter that there were protest marches chanting “What do we want? Dead cops!” (ignored by Al Sharpton). It didn’t matter that all the statements and actions by Obama, Holder, and de Blasio supported the protesters and blamed the police for the “climate of distrust” in Black communities.

In general, the left loves arguments that culture is important. They have no problem attributing the behavior of police officers killing Blacks, the performance of Black schoolchildren, Black criminality and every other pathology to a poisonous racism that pervades White society. Discussion of genetic influences are off limits, and unfortunately there are no cultural/environmental cures for low IQ. Black children are therefore not responsible for academic failure and we have to be understanding about the levels of criminality among Blacks.  Read more

Gary Oldman Becomes a Pariah

You have to wonder what Gary Oldman was smoking during his Playboy interview — the one where he defended Mel Gibson and said that Jews “run” Hollywood.

So they persecute. Mel Gibson is in a town that’s run by Jews and he said the wrong thing because he’s actually bitten the hand that I guess has fed him—and doesn’t need to feed him anymore because he’s got enough dough. He’s like an outcast, a leper, you know? But some Jewish guy in his office somewhere hasn’t turned and said, “That fucking kraut” or “Fuck those Germans,” whatever it is? We all hide and try to be so politically correct. That’s what gets me. It’s just the sheer hypocrisy of everyone, that we all stand on this thing going, “Isn’t that shocking?” [smiles wryly] All right. Shall I stop talking now? What else can we discuss?

It seems like every few years a Hollywood celebrity comes out and states the obvious—Marlon Brando, William Cash, Oliver Stone, Rick Sanchez, Mel Gibson, and now Gary Oldman. The list includes not a few Jewish commentators as well, including Joel Stein in the LA Times, Manny Friedman writing  in the  Times of Israel, Ben Stein (see below) and this issue of Moment.
The LA Times, on the other  hand understands how the game is played. Every year around Oscar time they put out editorials and articles bemoaning the “overwhelmingly white male membership of the academy” and that “film, TV diversity doesn’t look like America’s.” Then the next year, they do it all over again because nothing changes.

Some bastions of “White power” are not to be seriously contested. Read more

Jonah Goldberg: The liberal media doesn’t have any influence

Jonah Goldberg recently wrote an op-ed emphasizing how powerful media influences are (“If speech can inspire good actions, it can inspire bad actions, too“). His point:

Liberals decry the toxic rhetoric of the right, conservatives blame the toxic rhetoric of the left.

When attacked – again heedless of ideology or consistency – the gladiators instantly trade weapons. The finger-pointers of five minutes ago suddenly wax righteous in their indignation that mere expression – rather, their expression – should be blamed. Many of the same liberals who pounded soapboxes into pulp at the very thought of labeling record albums with violent lyrics warnings, instantly insisted that Sarah Palin had Rep. Gabby Giffords’ blood on her hands. Many of the conservatives who spewed hot fire at the suggestion that they had any culpability in an abortion clinic bombing, gleefully insisted that Sen. Bernie Sanders is partially to blame for Rep. Steve Scalise’s fight with death. …

I have always thought it absurd to claim that expression cannot lead people to do bad things, precisely because it is so obvious that expression can lead people to do good things. According to legend, Abraham Lincoln told Harriet Beecher Stowe, “So you’re the little woman who wrote the book that started this great war.” Should we mock Lincoln for saying something ridiculous?

As Irving Kristol once put it, “If you believe that no one was ever corrupted by a book, you have also to believe that no one was ever improved by a book. You have to believe, in other words, that art is morally trivial and that education is morally irrelevant.”

If words don’t matter, then democracy is a joke, because democracy depends entirely on making arguments – not for killing, but for voting. But only a fool would argue that words can move people to vote, but not to kill.



Jonah Goldberg’s op-ed “Leave liberal Hollywood to the liberals” argues that despite the fact that Hollywood is “overwhelmingly, though not uniformly, liberal,” conservatives shouldn’t try to buy up media in order to get their messages out. Buying up media is a waste of time because “Hollywood influence is agonizingly hard to predict or dismiss as unthinkingly liberal.”

This strikes me as head-bangingly wrong, and not the least because the messages put out by Hollywood are quite designedly rather than unthinkingly liberal. A repeated message at  TOO  is that the world would change rather quickly and dramatically if there was one above-ground, widely available, well-funded, mainstream media outlet — a sensible version, say, of Fox  News or MSNBC, but with a perspective supporting the interests of European-Americans and Whites around the world.

But Goldberg’s advice is idiotic even for someone who styles himself a mainstream conservative. The media does have influence and the influence is generally in the direction intended by its creators.

Since I rather doubt that Goldberg is an idiot, I suspect there are some deep motivations going on here—including that Goldberg is not a conservative at all. As Peter Brimelow phrased it, with Goldberg assuming a prominent position at National Review, it had become a “once-conservative, now respected, magazine.”

And yes, I suspect that ultimately it has to do with Goldberg’s Jewish identity. Like other neocons, Goldberg has been an enthusiastic supporter of all of the fundamental positions of the organized Jewish community, including displacement-level non-White immigration and opposition to identity politics for White people (see above link). It’s revealing that Goldberg was not particularly upset by the recent election (“The right isn’t waving a white flag“), claiming that conservatism will come back, as it has before. Not one mention of the demographics of the vote or what that portends for the GOP or what the GOP ought to do about it. Goldberg is quite happy about the ethnic transformation that is making the Republicans, conservatism and indeed White people obsolete.

Goldberg also supported the firing of John Derbyshire from National Review. One wonders why he would care about firing Derbyshire if the media doesn’t have any influence anyway. Why not let Derbyshire continue to have a forum for race realism at National Review? One wonders why the media is so intensively policed to remove voices that conflict with the liberal world view—people like Pat Buchanan, Glenn Beck, Lou Dobbs. Why was Media Matters so upset when CNN quoted Brimelow and TOO’s James Edwards on immigration-related issues? Read more

The media drumbeat: The West is evil

A major theme at TOO has been Jewish influence on the media and that the media reflects the attitudes of the wider Jewish community hostile to the traditional people and culture of the West (e.g., Media images of Whites; Media bias). (Relatedly, Frank Salter exhaustively shows that the media in Australia is hostile to the traditional people and culture of Australia.)

It’s a pervasive phenomenon. The first paragraphs of Andrew Joyce’s recent TOO article emphasize the many reviews in the elite media of Anthony Julius’s Trials of the Diaspora. While there are some make minor criticisms, the book is taken seriously, and the general conclusion — that the English have had a pathological hatred toward Jews for nearly a millennium — is not challenged. The reviews typically lavish praise on an execrable book—execrable at least partly because it ignores data that fail to confirm its thesis.  The main function of the book and the reviews is to add to the constant condemnatory chorus from the media: the traditional people and culture of the West are evil.

Jewish readers are confirmed in their sense of innocent victimhood; they are once again assured that hostility toward to the people and culture of traditional English society and the West generally is entirely justified.   Read more